Werk en privé balans weer in evenwicht

Werk en privé balans weer in evenwicht Breng je werk- en privé balans weer in evenwicht met onze 5 tips.

Je mobiele telefoon blijft de hele dag door rinkelen: collega’s hebben je hulp nodig! Tussendoor probeer je je mailbox overzichtelijk te houden en je werktaken, zo ver dat mogelijk is, uit te voeren. Je lijkt alles onder controle te hebben, totdat je kind, partner of huisgenoot ineens ook nog jouw aandacht opeist. Of je ook “even” kunt helpen met het (school)werk van diegene… Misschien herken je jezelf wel (deels) in de beschreven voorbeelden. Werk- en privé balans is een thema waar velen van ons vandaag de dag mee worstelen. En dat is logisch. Nog nooit hebben werk- en privézaken zo door elkaar heengelopen als voorheen. Nog nooit is de scheidingslijn tussen werk- en privézaken zo dun geweest. En nog nooit zijn je “vrije” momenten of dagen gevuld met prikkels gerelateerd aan je werk. Hoe kunnen we omgaan met alle prikkels die de hele dag op ons afkomen? En hoe breng ook jij je huidige werk- en privébalans (weer) in evenwicht?

Om je gelijk gerust te stellen: gelukkig is er veel te doen aan het (weer) in evenwicht brengen van je werk- en privébalans. Belangrijk is wel te weten dat de balans tussen werk en privé altijd een bepaalde manier van leven is en dat betekent dat je zelf, ondanks de huidige situatie, toch nog veel in je eigen hand hebt. De voornaamste oorzaak dat jouw werk- en privébalans uit balans is, komt namelijk voort uit hoe jij met de verschillende situaties, prikkels en verleidingen omgaat, zoals je continu rinkelende telefoon. We zullen je nu 5 tips geven om beter om te kunnen gaan met verschillende situaties, prikkels en verleidingen:

Tip 1: Breng zoveel mogelijk structuur aan in je agenda en stel prioriteiten

Plan je werk- en privétaken in je agenda in en communiceer dit vervolgens naar je collega’s en huisgenoten. Geen agenda? Schrijf je taken elke week of op de dag zelf uit op papier en laat vooral weten aan anderen wanneer je precies voor wie beschikbaar bent (of niet). Daarnaast kun je kiezen om je taken te prioriteren. 1 = heel belangrijk, moet eigenlijk vandaag nog, 2 = belangrijk, maar hoeft niet per se vandaag of morgen, 3 = is nu geen prioriteit, maar mag ook niet compleet vergeten worden. Kortom: creëer overzicht, stel prioriteiten en communiceer dit naar anderen in een vorm die passend is voor jou!

Werk en privé balans weer in evenwicht

Tip 2: Verbeter de relatie met je mobiele telefoon

Ja, je las het goed: verbeter de relatie met je mobiele telefoon. Vandaag de dag lijkt een mobiele telefoon vastgeplakt te zitten aan onze handen. Een opvallende bevinding was dat 59% van de telefoongebruikers zijn e-mail checkt op het toilet. De neiging om elke melding op de telefoon gelijk op te pakken zal jou dus vast ook niet onbekend zijn. Wil je die neiging minderen bij jezelf? Zorg dat je telefoon tussen bijvoorbeeld 21:00 en 7:00 niet over kan gaan. Of kies zelf een ander tijdslot wat passender is voor jouw situatie. Dat kunt je bijvoorbeeld doen door bij je instellingen automatisch ‘niet storen’ aan te zetten tussen bepaalde tijdstippen. Een andere tip is om één telefoon te hebben voor je werk en één voor privé. Tot slot kun je ervoor kiezen om je telefoon voor je toiletgebruik eens weg te leggen. Hoe vaker je dit zal herhalen, hoe minder je de neiging zal hebben om gelijk naar je telefoon te grijpen op het toilet.

Werk en privé balans weer in evenwicht

Tip 3: Breng natuur om je heen

De psycho-emotionele stress die momenteel bij veel mensen aanwezig is, zorgt voor een dominant sympathisch zenuwstelsel, het deel wat bij ons voor acties zorgt. Dit deel van onze zenuwstelsel maakt overuren en het is zaak om (letterlijk) die balans terug te brengen. Dit kunnen we doen door de focus te brengen naar ons tegengestelde zenuwstelsel: het parasympatisch zenuwstelsel. De volgende tip zal wellicht wat “zweverig” uit de hoek komen, maar blijkt in de praktijk bij veel mensen wel te werken. Eén manier om jezelf namelijk weer tot rust te krijgen is blootstelling aan natuur. Simpelweg in contact komen met planten of in de natuur zijn, versnelt mentaal herstel. Geen natuur om je heen? Over het algemeen ervaren mensen minder stress en komen mensen in een betere stemming als ze naar foto’s kijken van natuurlandschappen in plaats van stedelijke beelden. Al met al: verander, als je wil, je achtergronden van je mobiele apparatuur in natuurlandschappen!

 

Tip 4: Weet dat “Nee” ook een compleet antwoord kan zijn.

“Nee” zeggen tegen een ander is “Ja” zeggen tegen jezelf. Misschien kom je er niet aan toe om “Ja” te zeggen tegen jezelf omdat je te “druk” bent met anderen: je hebt er gewoonweg geen tijd voor. De vraag die dan om de hoek komt kijken is: “Kies je nu voor jezelf, of pas wanneer het te laat en je bijna tegen een “burn-out” zit?” Weet dat “Nee” een compleet antwoord is en niet altijd en bij iedereen om verantwoording vraagt.

 

Tip 5: Weet dat werk- en privé balans in evenwicht brengen een vaardigheid is, geen eindbestemming.

Blijf jezelf uitdagen en blijf oefenen om jezelf steeds beter te kunnen balanceren. Denk in mogelijkheden in plaats van problemen. Zeker in deze tijd, waarin de een na de andere verandering zich opvolgt. Er zal geen eindbestemming zijn. Jij beslist namelijk elke dag weer hoe je (on)bewust omgaat met alle prikkels en verleidingen voor zowel werk – als privé gerelateerde zaken. Maak keuzes die jou helpen en passend zijn voor jou.

 

Heb je geen idee welke keuzes passend zijn voor jouw situatie of voor de situaties van je medewerkers? Gezonder-Nederland denkt graag met je mee!

Verzuimkosten verlagen

 

 

Download ons gratis whitepaper. Wij vertellen onze visie over het verlagen van verzuimkosten en het verhogen van werkgeluk. Klik hier. 

 

 

 

 

 

 

 

Referenties:

Covey, S. R. (2011). Prioriteiten. Effectieve keuzes in leven en werk. Amsterdam, Nederland: Uitgeverij Business Contact.

Hartig, T.M., Evans, G.W., Jamner, L.D., Davis, D.S., & Gärling, T. (2003). Tracking restoration in natural and urban field settings, Journal of Environmental Psychology, 109 – 123.

Korpela, K., & Ylén, M. (2007). Perceived health is associated with visiting natural favorite places in the vicinity. Health and Place, 13, 138 – 151.

Renaud, K., Ramsay, J., & Hair M. (2006). “You’ve got e-mail!”… Shall I deal with it now? Electronic mail from the recipient’s perspective. International Journal of Human-Computer Interaction, 21(3), 313 – 332.

Byrne, U. (2005). Work-life balance: Why are we talking about it at all? Business Information Review, 22(1), 53 – 59.

Zheng, C., Molineux, J., Mirshekary, S., & Scarparo, S. (2015). Developing individual and organisational work-life balance strategies to improve employee health and wellbeing. Employee Relations, 37(3), 354 – 379.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *